Doen: bewegen tijdens en na zwangerschap

12-11-2018

We zullen als zwangere vrouwen waarschijnlijk niet erg veel zin hebben in beweging tijdens de zwangerschap, maar het is wel erg goed. Canadees onderzoek liet zien dat beweging erg belangrijk is om je zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen. Mayke Bosman, medisch socioloog en sportinstructrice, vertelt in haar blog op fit.nl wat voor bewegingen je het best kan doen en hoeveel.

Als zwangere vrouw kennen we het allemaal wel: rugpijn, incontinentie, gewichtstoename, etc. Allemaal erg vervelend natuurlijk, maar je kan er wat aan doen! In het blog is een zestal aanbevelingen te lezen die gebaseerd is op het Canadese onderzoek.

#1. Bewegen
Wanneer je een normaal verlopende zwangerschap hebt, is het enorm belangrijk om te blijven bewegen. Denk hierbij aan zowel kracht als conditie. Opties zijn: zwangerschapsgym, bekkenfysiotherapie, zwangerschapsyoga en zwangerschapsyoga.

#2. 150 minuten per week
Om zoveel mogelijk voordelen met betrekking tot je gezondheid te behalen en zwangerschapscomplicaties te verkleinen, wordt er aangeraden 150 minuten per week bezig te zijn met sport en beweging.

#3. Yoga of stretchen
Naast activiteiten waar je let op je conditie en kracht, is het ook erg goed om aan yoga te doen en rustig stretchen. Met deze twee zorg je ook voor veel gezondheidsvoordelen. Kijk hier welke yogaoefeningen je het best kan doen tijdens je zwangerschap.

#4. Bekkenbodemoefeningen
Deze oefeningen kunnen dagelijks worden uitgevoerd. Het risico op incontinentie wordt hierdoor verkleint. Kijk via deze link welke bekkenbodemoefeningen je kunt doen! Deze oefeningen zijn ook erg goed om na de bevallig te doen.

Sporten en bewegen biedt vele voordelen. Doormiddel van trainen zorg je voor verminderde rugpijn, meer controle over je blaas, minder kans op depressie en minder gewichtstoename. Het belangrijkste is dat, wanneer je traint tijdens en na je zwangerschap, je luistert naar je lichaam. Die heeft namelijk alle informatie om op een verantwoorde manier te bewegen.

(Bron: zwembadbranche.nl)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *